Rabu, 5 November 2014

LANGKAH UTAMA SEBELUM MEMULAKAN SUPPLEMENT!!!!....DETOX!!!!

Lama mengamalkan Supplement tapi takde kesan langsung.....


 
Mungkin ada diantara kita yg pernah mengambil sebarang ubat atau supplement dan apabila diamalkan langsung tidak ada tindakbalas....Mengapa??? Dan apabila tidak ada langsung perbezaan setelah mengamalkannya lalu kita terus berhenti dan mungkin ada yg mengkritik bahawa supplement atau ubat yg di ambil itu tidak mujarab atau sebaliknya.

Disini sy akan menerangkan serba sedikit berkaitan dengan Detox....

DETOX  adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat didinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, barulah badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum. Kerana itulah DETOX sangat penting sebelum mengambil apa apa vitamin atau supplement supaya tahap penyerapan nutrien akan pada tahap optimum.

Usus adalah sebahagian besar yg bertanggungjawab utk menyerap khasiat daripada makanan dan memproses bakinya utk membentuk bahan buangan utk di basmi dan di buang. Usus manusia terdiri daripada usus besar dan usus kecil. Kesihatan badan berkait rapat dengan kebersihan kedua dua usus kecil ini.

Semasa proses pengahadaman sebahagian besar makanan yg kita makan akan membentuk bahan bendalir dalam saluran usus. Walaupun kebanyakkan bahan ini akan dikeluarkan daripada badan melalui proses pembuanga yg normal, tetapi masih ada sebahagian  daripadanya melekat di atas dinding usus yg kemudiannya menjadi plag.

Plag bendalir ini bukan saja mnyekat proses pembuangan yg betul dan mencegah penyerapan khasiat yg sewajarnya., tetapi ia juga merupakan tempat pembiakan parasit dan patogen yg boleh mencemarkan darah dan limpa serta meracunkan sistem keseluruhan.

Apabila badan kita tidak mengeluarkan bahan buangan, toksin toksin akan berkumpul didalam usus dan mengakibatkan auto-intosifikasi ataupun penghasilan toksin sendiri. Ini juga akan menyebabkan saluran darah yg melapisi dinding usus menyerap toksin toksin ini kedalam aliran darah dan akhirnya mencemarkan semua organ badan.

Sebahagian tanda tanda yg nyata gejala toksin toksin ini adalah :
  • cirit birit
  • masalah sembelit
  • keletihan
  • sakit kepala
  • mata menjadi kusam
  • kulit yg bermasalah 
  • berbintik
  • sakit otot
  • masalah saraf
  • badan dan nafas berbau
  • murung
  Kelebihan Pembersihan Usus
Pembersihan usus adalah proses penyahtoksifikasi badan yg utama. Ia adalah jalan pemulihan yg penting. Pembersihan usus yg sempurna adalah penting dan merupakan cara utama untuk mengembalikan badan anda ketahap yg seimbang, kesihatan yg bertambah baik dan menambah tenaga. Justeru itu, ia juga membolehkan sistem badan yg lain utk dibersihkan. Apabila anda membersihkan usus anda dan mengimbangkan semula bakteria yg baik dan buruk mempunyai penghasilan enzim yg mencukupi, serta makanan yg dimakan dan penghasilan vitamin dalaman adalah betul, makanan yg tidak ditoleransi akan diperbaiki atau hilang.

Dr. Bernard Jensen ,phd telah menekankan kepentingan usus yg sihat. Menurut beliau, " Setiap tisu dibekalkan dengan darah yg dibekalkan dari sistem usus. Apabila usus kita kotor, darah juga akan kotor. Oleh itu sistem usus mesti dipulihkan sebelum pemulihan bahagian badan yg lain boleh dilakukan.

Melalui kaedah pemakanan, anda dinasihati untuk:
  • kurangkan memakan makanan pedas, berasid tinggi dan yg mengandungi fiber  liat/ kasar
  • Lebihkan memakan sayur sayuran atau ulaman kampung seperyi kacang botol, ulam raja,terung,daun salad pelaga, petai dan sebagainya (sayur yg lambat tumbuh. Begitu juga buah buahan seperti tembikai, rambutan dan sebagainya.
  • Sayur sayuran yg boleh dikurangkan pula ialah sayur sayuran yg cepat tumbuh seperti bayam,cendawan dan sebagainya.
  • Bagi buah buahan yg dikurangkan pula ialah buah buahan yg masam termasuklah cempedak, ciku pisang,dan sebagainya. Buah seperti ciku mempunyai fiber yg kasar dan lama kelamaan boleh menghakis usus manakal buah pisang dan betik pula cepat busuk dan tidak sesuai diambil berlebihan kerana ianya akan busuk didalam usus.
  • Perbanyakkan minum air mineral dan sebagainya.    

Diharap info ini dapat memberi manfaat yg berguna kepada anda....serta sy sendiri....yg penting kita perlu tahu teknik teknik detox dengan betul. Dengan Shaklee anda tak perlu risau utk Detox badan,  Shaklee mempunyai 2 jenis iaitu Alfafa dan herblax  so apa tunggu lagi jom kita detox  dulu bg mendapatkan hasil yg memuaskan.....

Hubungi sy utk mengetahui lebih lanjut....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan